Hot a cold - znáte tyto typy jógy?

Jóga je po celém světě velmi oblíbená a populární, je tedy pochopitelné, že stále vznikají její nová odvětví. Tak jako se lidé liší svými pocity, emocemi, myšlenkami, cíli a zálibami, liší se i cesty a směry jógy, které vyhovují odlišným sklonům, povahám a vlohám různých lidí.

Tyto jednotlivé směry jógy jsou spolu však navzájem provázány. Vedle tzv. hot nebo také bikram jógy, která se cvičí při 42 stupních Celsia, je další zajímavý směr zvaný cold jóga, která se cvičí v zimě. Jóga je nejstarší systém cvičení rozvoje a spojení lidského těla i ducha. V Indii, kde vznikla, je jóga meditační filozofií, my v ní však vidíme hlavně fyzický pohyb. Je dobré správně se zorientovat mezi jednotlivými druhy jógy, pokud máte jasno v tom, zda potřebujete zhubnout, nebo se jen protáhnout či odbourat stres a zklidnit mysl. My se dnes zaměříme na dva typy jógy, které jsou uváděny jako nejnovější jógový trend - HOT a COLD jógu.

Cold jóga - proč se jí nebát vyzkoušet?

Odborníci na jógu tvrdí, že cvičení při nízkých teplotách pomáhá odstraňovat z těla toxiny, zvyšuje průtok krve a tím pomáhá mírnit bolest či zánět, urychluje regeneraci svalů, zvyšuje metabolismus a zlepšuje spánek. Při cvičení cold jógy je dle všeho nutné soustředit se dvakrát tolik na své pohyby a dýchání než při cvičení normální jógy. Tak dojde k hlubšímu spojení těla a mysli a jsou navozeny pocity naprostého uvolnění a pohody. Odpůrci namítnou, že v mrazu se špatně prokrvují periferie, suchý vzduch je obtížnější k dýchání, může snadno dojít k prochladnutí, což vede ke vzniku nemocí dýchacích cest či močového ústrojí. Pochopitelně není rozumné začít s otužováním teprve ve chvíli, kdy je venku pod nulou. S posilováním imunity je nutné začít už dříve a jak známo, lidé, kterým není pohyb cizí, mají imunitu na daleko lepší úrovni. Začít se samotnou jógou můžete třeba hned. Postupné zahřátí při cvičení rozproudí krev a má celkově pozitivní vliv na organismus, například při počínajícím nachlazení pomůže zvlhčit sliznice a odplavuje z těla bacily. Lekce cold jógy jsou oblíbeným zpestřením například v lyžařských letoviscích.

Hot jóga a její cvičení (nejen) v zimě

Hot jóga je dynamický styl jógy, kde se jedná o ustálenou a neměnnou sestavu šestadvaceti pozic těla a dvou dechových cvičení. Každá z daných pozic připravuje tělo na pozici následující. V hot jógovém sále se musíme připravit až na 40 stupňů Celsia. Díky vyšší teplotě je tělo pružnější a díky pocení dochází k celkové detoxikaci organismu. V zimě má naše tělo tendenci tuhnout, a to od kloubů přes svaly i pojivové vazy. Hot jóga může ztuhlá místa krásně uvolnit, je však nutné tělo při pohybech nepřepínat a nepřetahovat přes bolest, zkrátka dbát svých vlastních možností a zbytečně neriskovat. Pokračovat nebo dokonce začínat s hot jógou v zimě je sice možné, ale doporučuje se jen fyzicky zdatnějším nebo jógově pokročilým lidem. Hlavní rozdíly mezi ostatními typy jógy a hot jógou popisují ženy především v rychlosti provádění cviků, neboť jde o relativně svižné tempo, navíc instruktorka obvykle sama necvičí, ale jen udílí pokyny a kontroluje, zda jsou cviky prováděny správně. I doplňování tekutin je během cvičení značně omezené. Napít se můžete jen zhruba třikrát za lekci a v časových intervalech, které udává instruktorka, aby u nikoho nedošlo k nevolnosti.

Jóga je zkrátka fenomén, a pokud se pro ni rozhodnete, nemůžete šlápnout vedle. Už jen to, že dokáže zbavit stresu, je v dnešní době nedocenitelné. Navíc pomůže zpevnit vaše problémové partie a vždy vám přinese velmi příjemné pocity uvolnění. Nastolením fyzické rovnováhy brzy docílíte i rovnováhy psychické, naučíte se relaxovat, utlumíte bolavá záda či konečně potlačíte migrény.

Antigravity jóda - cvičení ve stavu beztíže

Meditace jako nástroj otevření mysli

Zdroj: dama.cz, liberecky.denik.cz, novinky.cz, yogapoint.cz, margapardubice.com

Foto: Pixabay.com

Hot a cold - znáte tyto typy jógy? patří do témat

Adresář

Diskuze na téma Alternativní medicína

Píšeme jinde


Zdravě.cz na Facebooku